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Dr. Andreas Brocher

SFB 1252 Prominence in Language

Raum: 1.05 (SFB Luxemburger Str. 299, 50937 Köln)
Tel: +49 (0)221 470-89902
E-Mail: abrocher(at)uni-koeln.de
Website (Englisch): www.andreasbrocher.com

Biographisches

  • seit Januar 2017: Wissenschaftlicher Mitarbeiter im SFB 1252 "Prominence in Language", Teilprojekt "Conceptual and referential activation in discourse"
  • Mai 2013 - Dezember 2016: Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für deutsche Sprache und Literatur I, Sprachwissenschaft
  • Aug. 2008 - Feb. 2014: Promotion in Experimenteller Sprachwissenschaft (Ph.D.), Department of Linguistics, State University of New York at BuffaloMai 2013 - März 2014: Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Projekt Sprache im Labor, Universität zu Köln
  • Sept. 2005 – Juli 2006: Auslandsaufenthalt (Erasmus), Department of German, King’s College London
  • Okt. 2003 – März 2007: Hauptstudium der deutschen Sprache und Literatur sowie der Soziologie, Humboldt Universität zu Berlin
  • Okt. 2001 – Sept. 2003: Grundstudium der deutschen Sprache und Literatur sowie der Soziologie, Heinrich Heine Universiät Düsseldorf

Publikationen

  • Brocher, A., Harbecke, R., Graf, T., Memmert, D., & Hüttermann, S. (in press). Using task effort and pupil size to track covert shifts of visual attention independently of a pupillary light reflex. Behavior Research Methods.
  • Brocher, A., & von Heusinger, K. (2018). A Dual-Process Activation Model: processing definiteness and information status. Glossa: a journal of general linguistics, 3, 108.
  • Hinterwimmer, S., & Brocher, A. (2018). An experimental investigation of the binding options of demonstrative pronouns in German. Glossa: a journal of general linguistics, 3, 1–25.
  • Brocher, A., Koenig, J. P., Mauner, G., & Foraker, S. (2017). About sharing and commitment: The retrieval of biased and balanced irregular polysemes. Language, Cognition and Neuroscience, 33, 443–466.
  • Brocher, A. & Graf, T. (2017). Decision-related factors in pupil old/new effects: Attention, response execution, and false memory. Neuropsychologia, 102, 124–134.
  • Brocher, A., & Van Valin, R. D. Jr. (2017). About full and underspecified representations of alternations in the lexicon: Evidence from sentence reading. Linguistische Berichte, 251, 1–21.
  • Brocher, A., & Graf, T. (2017). Response: Commentary: Pupil old/new effects reflect stimulus encoding and decoding in short-term memory. Frontiers in Psychology, 8, 539.
  • Brocher, A., & Graf, T. (2016). Pupil old/new effects reflect stimulus encoding and decoding in short-term memory. Psychophysiology, 53, 1823–1835.
  • Brocher, A., Foraker, S., & Koenig, J. P. (2016). Processing of irregular polysemes in sentence reading. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 42, 1798-1813.
  • Brocher, A., Chiriacescu, S., & Von Heusinger, K. (2016). Effects of information status and uniqueness status on referent management in discourse comprehension and planning. Discourse Processes, 55, 346–370.
  • Brocher, A., & Koenig, J. P. (2016). Word meaning frequencies affect negative compatibility effects in masked priming. Advances in Cognitive Psychology, 12, 50-66.

Forschungsschwerpunkte

  • Semantik
  • Pragmatik
  • Psycholinguistik
  • Neurolinguistik
  • Pupillometrie

Forschungsprojekte

  • seit Januar 2017: Conceptual and referential activation in discourse (im Verbund SFB 1252 "Prominence in Language")
  • seit Februar 2016: Aufmerksamkeit im peripheren Sichtfeld (gemeinsam mit der Sporthochschule Köln)
  • Mai 2015 - Dez. 2015: Pupillengröße als Index sprachlicher Verarbeitung
  • Juli 2014 - Dez. 2014: Referenzielle Ausdrücke im Diskurs
  • Aug. 2012 - März 2013: The Retrieval and Mental Representation of Lexical Ambiguity (gefördert durch Mark Diamond Research Fund, SUNY at Buffalo)