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Forschungsschwerpunkte

  

  • Referenz
  • Informationsstruktur
  • Diskursprozesse
  • Syntax-Semantik Schnittstelle
  • Experimentelle Pragmatik  
  • Sprecher-Hörer Interaktion
  • Psycholinguistik
  • Sprachstörung 

    

 

Aktuelle Forschungsprojekte

                         Video zum Schwerpunktprogramm

 

   

Betreute Dissertationsprojekte

  • Yu-Chen Hung (2011, Johannes Gutenberg-Universität Mainz): Topic matters - impact of information structure on referential processing: Evidence from Chinese and German
  • Stefanie Reitz (2013, Johannes Gutenberg-Universität Mainz): Context-dependent interpretation of the conjunction 'und' in different age-groups
  • Hanna Weiland (2014, Johannes Gutenberg-Universität Mainz): Experimental research into non-literal language: ERP studies on metaphors and metonymies
  • Janina Kalbertodt (2019, Universität zu Köln): Right dislocation and afterthought in German - Investigations on mulitple levels
  • Florian Bogner (2020, Universität zu Köln): The morphosyntactic parser – Developing and testing a sentence prrocessor that uses underspecified morphosyntactic features
  • Lena Straßburger (2020, Universität zu Köln): It's a matter of life and death: Incongruity in humor and horror
  • Caterina Ventura (2020, Universität zu Köln): Production, perception and online processing of prominence in the post-focal domain
  • Christina Rath (Universität zu Köln): Developing second language pragmatics: Internal and external modification and complaints
  • Manuel Dangl (Universität zu Köln): Syntax-Diskurs Schnittstelle im gestörten Sprachverstehe
  • Melanie Fuchs (Universität zu Köln): Demonstrative pronouns and attention orienting
  • Paul Compensis (Universität zu Köln): Processing and representation of clitic doubling and scrambling
  • Ilka Huesmann (Universität zu Köln): Sprachverfall oder neues Sprachregister in den digitalen Medien? - Vergleichende Analyse der Interpunktion in Texten von Studienanfängerinnen und Studienanfängern
  • Rebekka Wanka (Universität zu Köln): Numerusmarkierung im Spracherwerb